Expostitie in Museum parkzicht op landgoed Veldwijk

Net voor Koningsdag 2023 werd, in Museum Parkzicht op het Veldwijkterrein, een nieuwe wisselexpositie geopend in het kader van 125 jaar Oranjevereniging Ermelo.
De tentoonstelling kreeg de volgende titel mee: “125 jaar Oranjevereniging Ermelo 1898-2023. Koninginnedagvieringen en Koninklijke Bezoeken op Veldwijk”.

Een van de oudste foto’s uit het Veldwijkarchief is te zien, een sepia foto met prachtig passe-partout.
Gemaakt tijdens de inhuldiging van Koningin Wilhelmina in 1898 waarbij het Hoofdgebouw is versierd met fraaie guirlandes. Speciaal voor deze dag werd het feestcomité, bestaande uit medewerkers van Veldwijk, voor de gelegenheid op de kiek vastgelegd voor het Hoofdgebouw.

Vervolgens is er in de expositie aandacht voor het bezoek van Koningin-Moeder Emma aan Veldwijk in 1901. Ze bracht een bezoek aan paviljoen Woudeinde en aan het Keukengebouw van de instelling.
Ook het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina in 1923 werd op Veldwijk uitbundig gevierd en komt uitvoerig aan bod.
Tot slot wordt het bezoek van Koningin Juliana in 1954 aan het net geopende paviljoen Zonneweide belicht.

Parkzicht, inmiddels gemeentelijk monument, betreft het witte gebouwtje naast restaurant Beukenrode. In de wandelgangen ook “Het Gouden Kooitje” genoemd. Te vinden op het terrein van GGZ Centraal, Landgoed Veldwijk. Elke woensdagmiddag gratis toegankelijk van 14.00 uur tot 16.00 uur en voor groepen op andere dagen op afspraak.

Expositie Parkzicht